"De echte prijs van data?"
Ik heb al een tijd een gedachte in mijn hoofd over adverteren... en... de prijs van data. En privacy gevoeligheid etc.
Ik heb me op een bepaald moment gerealiseerd dat mijn data heel goedkoop beschikbaar kan zijn.
Want stel dat ik reclame te zien krijg van coca cola. Dan kan de data die daarbij hoort nooit duurder zijn dan de winst die zij op een colablikje maken.
Al die data wordt vaak in bulk gekocht. Per hele grote hoeveelheden. Maar ik heb ooit al eens een gat in de markt gezien, zo mogelijk, waarbij 1 bedrijf dat massaal inkoopt. En gaat aanbieden aan personen, maar dan in de privésfeer.
Aan je buurman bijvoorbeeld. Die zijn interesse niet kan beheersen. Die wil voor 10 euro wel weten of je dorst hebt nu, of wat je gedaan hebt afgelopen drie uur? Gesport. Of iets anders.
Ik zie hoe die goedkope data veel duurder kan worden verkocht als je de juiste personen er maar op aanspreekt. Data die eerst niet interessant was omdat het vaak anoniem was. Wordt ineens veel meer waard als je het aan de juiste personen aanbiedt.
Dat is best wel een enge gedachte. Ik denk dat je daar flink veel winst op kan maken. Ook al is het onwenselijk. Ik kan waarschijnlijk voor 50 cent mogelijk al erachter komen wanneer een buurman van mij voor het laatst een was heeft gedraait.
Dat is toch belachelijk?? Maar makkelijk bij te houden met privacy-schendende apps en media(meervoud medium). Ben ik nou de eerste die dit realiseert? Ik denk het niet hoor. Maar ik ben wel benieuwd naar waar het strand dan zo'n idee. Om data zo te gaan verkopen.
Waar wordt je dan zo mogelijk juridisch op je plek gewezen?